8 نمونه قرارداد شراکت کاری برای مشاغل مختلف

به گزارش مجله بای بلاگ، قرارداد شراکت کاری، تعهدی بین دو یا چند نفر است. این قرارداد، در رابطه با یک موضوع کاری یا خریدوفروش بوده که با نام قرارداد مشارکت مدنی هم شناخته می شود. به طور کلی از قرارداد مشارکت در بخش های مختلف فعالیت های خدماتی، تولید کالا، فروش محصولات، صادرات کالا، واردات کالا و ماشین آلات، بازرگانی، ساخت مسکن و… استفاده می شود. به دلیل ناآشنا بودن، و کم بودن اطلاعات درباره قراردادهای مشارکت، افراد زیادی هنگام بستن قرارداد یا بعدا دچار مشکل می شوند. در ادامه به ذکر نکاتی در رابطه با نحوه نوشتن قرارداد خواهیم پرداخت و چند نمونه از قراردادهای مشارکت کاری را بررسی خواهیم کرد.

8 نمونه قرارداد شراکت کاری برای مشاغل مختلف

شراکت از نگاه قانون

قرارداد شراکت یکی از عقود و قراردادهایی به حساب می آید که به طور خاص در قانون مدنی به آن اشاره شده است که اصطلاحاً به آن هاعقود تعیین می گویند. با توجه به ماده 571 قانون مدنی و مواد بعد از آن، می توان گفت شرکت عبارت است از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد. با توجه به این تعریف نقش مهم و حساس، قرارداد شراکت مشخص می شود، این قرارداد به عنوان اولین مرحله شکل گیری و نظم بخشیدن به توافقات است و جهت آینده شرکاء را مشخص می کند.

هد ف از ثبت قرارداد چیست؟

هدف اصلی قرارداد، تعیین وظایف طرفین دربرابر مسئولیت یا کاری است که در شراکت برعهده خواهند داشت و همینطور، میزان سهم هر فرد در سود و زیان به دست آمده در شراکت، درج سرمایه های اولیه و… را مشخص می کند. تا هر طرف بداند که دقیقا وظایفش چیست.

با توجه به این که با امضا کردن قرارداد، شما کاملا نسبت به آن متعهد می شوید؛ باید قبل از امضا مفاد آن را مطالعه کنید. و یا اگر اطلاعات کافی ندارید، می توانید از یک وکیل کمک بگیرید. اگر هرکدام از طرفین شراکت توانایی خواندن متن قرارداد را نداشتند، حتما باید متن قرارداد به دقت،شمرده شمرده و به صورت قابل فهم برایش خوانده شود. متن یک قرارداد باید شامل موارد زیر باشد:

  • متن قرارداد باید خیلی دقیق باشد. و داخل آن از اصطلاحات و کلمات قانونی و حقوقی استفاده شود.
  • عبارات متن قرارداد باید واضح و کاملا روشن باشند و امکان برداشت های گوناگون وجود نداشته باشد.
  • عنوان قرارداد ذکرشود (که مثلا از چه نوعی است)
  • موضوع قرارداد و محل انجام قرارداد باید به طور کامل مشخص شود.
  • مشخصات طرفین ذکر شود.
  • به صورت واضح باید مقدار سرمایه و سود هر طرف در قرارداد قید شود.
  • نحوه پرداخت سود مشخص باشد.
  • میزان سهم هر طرف از هزینه های جاری و مصرفی در شراکت مشخص شود.
  • تاریخ شروع و پایان همکاری مشخص باشد.
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی طرفین به تعهدات ذکر شده باشد.
  • تضمین اجرای تعهدات قرارداد به صورت روشن ذکر شود(تضمین ها مثل چک یا ضمانت نامه بانکی)
  • درکنار امضا، طرفین متن قرارداد را اثر انگشت نیز بزنند (اگر قرارداد چند صفحه است باید همه صفحات امضا شوند)
  • تعداد صفحات قرارداد، تعداد نسخه ها و پیوست های آن باید ذکر شود.
  • طریقه حل و فصل اختلافات مشخص باشد.
  • مشخص کردن نحوه پایان قرارداد در صورت بروز حوادث و اختلافات.
  • تعیین تکلیف شرایط چک های صادره در صورت عدم موجودی.

نکات حقوقی مهم در قراردادها

  • طرفین مشارکت برای عقد قرارداد باید سن قانونی داشته باشند.
  • ممنوع المعامله نبودن طرفین
  • رضایت طرفین و عدم اجبار آن ها به انجام معامله
  • قانونی بودن موضوع قرارداد و معامله (موضوعات خلاف قانون، قراردادشان ارزش قانونی ندارد)

درنظر داشته باشید که نمی شود از یک مدل قرارداد برای همه موارد استفاده کرد. برای هر موضوع و هر زمینه ای باید قرارداد خاصی تهیه شود. تا کارکرد بهینه ای داشته باشد. و به حداکثر نتیجه مطلوب برسد.

نمونه قراردادهای شراکت

1. قرارداد شراکت در مغازه

شراکت در مغازه از نوع مشارکت مدنی به شمار می رود و ‫به نوعی تعهدی است که بین دو یا چند نفر در ارتباط با موضوع کاری، تجاری یا خرید و فروش و… بسته می شود و سهم و وظیفه هر طرف در این مشارکت را مشخص می کند. وقتی فردی برای شروع کسب و کاری در مغازه، احساس کند به تنهایی از پس آن برنمی آید، پای مشارکت نفر دوم به میان می آید. فرد دوم یا در زمینه خاصی مهارت دارد یا سرمایه ای برای مشارکت ارائه می کند. برای شروع مشارکت، باید نکات حقوقی زیادی را در نظر گرفته و یک ارزیابی همه جانبه داشته باشید. یکی از مهم ترین اقدامات در این راستا، تهیه و امضای قرارداد مشارکت است.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه یا فروشگاه:

نمونه قرارداد شراکت کاری در مغازه

2. قرارداد شراکت کاری در رستوران، فست فود

باتوجه به نیاز همیشگی جامعه به خدمات رستوران و غذاخوری ها،این نوع قرارداد بسیار مرسوم است و انواع مختلفی دارد. مشارکت افراد در سرمایه گذاری در یک رستوران، قرار داد به عنوان نیروی کار و…از دیگر نوع قرارداها با رستوان، قرارداد تهیه غذا است. ارگان ها، سازمان ها و نهادهای مختلف برای تهیه غذای مصرفی کارکنان و عوامل و …، با رستوران ها این نوع قرارد را امضا می کنند.

قرارداد مشارکت رستوران برای تهیه غذا

نوع دیگری از قراردادهایی که در حوزه رستوران ها منعقد می شود، قراردادی در مرحله احداث رستوران است. در واقع قراردای برای مشاوره ، تجهیز ، راه اندازی و آموزش رستوران ، کافی شاپ یا فست فود خواهد بود که طرف قرارداد ملزم به اجرای همه این کارها می شود.

نمونه قرارداد مشار کت در احداث رستوران

نمونه قرارداد شراکت در رستوران

3. قرارداد مشارکت در ساخت و ساز

از دهه های گذشته در شهرهای بزرگ، عنوان شغلی به اسم بساز بفروش بسیار شناخته شده است. این افراد برای سودآوری، ملکی را خریداری کرده و پس از ساخت و ساز آن را می فروختند؛ ولی در سال های اخیر با افزایش قیمت ملک و نوسانات اقتصادی، این کار کم و بیش محبوبیتش کم شد. سازندگان به سمت مشارکت روی آوردند که از لحاظ اقتصادی نیز برای آن ها به صرفه بود.با این کار از خوابیدن سرمایه در زمین هم جلوگیری می شود. از طرف دیگر برای مالکان کم سرمایه و ناآشنا به امور ساخت و ساز هم این یک فرصت خوب است.

این نوع قرارداد تعهدات مالک و سازنده را مشخص می کند. عقد قرارداد باید به صورتی باشد که این تعهدات متعادل باشند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد؛ به صورتی که در پایان، هیچ طرفی ادعای تضییع سهم خود را نداشته باشد. نکته مهم در ارتباط این گونه از قراردادها این است که توصیه می شود حتما در دفاتر اسناد رسمی، دفاتر وکالت یا بنگاه های مشاور املاک ثبت شود.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت و ساز:

نمونه قراردادشراکت کاری در ساخت

بیشتر بخوانید: نمونه قرارداد اداره کار

4. قرارداد مشارکت مدنی با بانک

در این نوع قرارداد، فرد می خواهد که در جایی سرمایه گذاری کند و با دریافت سرمایه از بانک، بانک را هم در این سرمایه گذاری شریک می کند. در قرارداد های از این نوع، اطلاعات هویتی، موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، پیش بینی خرید، حداکثر مدت مشارکت، هزینه و فروش، سهم سود پیشنهادی متقاضی و وثیقه هایی که برای ضمانت انجام کار باید به بانک ارائه شود، در قرارداد ثبت خواهد شد. بانک ها می توانند تا 80 درصد کل سرمایه را در یک شراکت بر عهده بگیرند.

در قرارداد های شراکت با بانک، هزینه هایی که بانک متقبل می شود فقط هزینه های اولیه نیستند؛ بلکه هر هزینه دیگری هم با توافق طرفین می تواند در متن قرارداد آورده شود.

نمونه قرارداد مدنی مشارکت با بانک:

نمونه قرارداد شراکت کاری با بانک

5. قرارداد پرکیس

پرکیس ا ز نوع قراردادهای مشارکت مدنی است که در جامعه پزشکی کاربرد دارد. این قرارداد با هدف مشارکت و همکاری در ارائه خدمات خاص پزشکی ایجاد می شود و بین عوامل حوزه بهداشت و درمان مثل پزشکان و دندان پزشکان با کلینیک ها و بیمارستان ها منعقد خواهد شد. طرح پرکیس از روش های پرداختی عملکرد محور است. درواقع درآمد افراد به عملکرد آن ها گره می خورد؛ کار بیشتر، درآمد بیشتر. در این طرح اشخاص بدون استخدام می توانند در مراکز درمانی خدمت کنند.

نمونه قرارداد پرکیس:

نمونه قرارداد پرکیس پزشکی

6. قرارداد مشارکت در مزرعه پرورش ماهی

پرورش ماهی از جمله مشاغلی است که برای احداث و راه اندازی آن سرمایه زیادی نیاز دارید. از طرفی رسیدگی به آن هم فعالیت و زمان زیادی می خواهد. بیشتر افراد برای شروع به فعالیت در این حرفه به مشارکت روی می آورند. در این نوع قراردادها از خرید زمین و راه اندازی استخرهای پرورش ماهی تا نحوه تغذیه و رسیدگی به ماهی ها و … را می توان با رضایت طرفین در قرارداد ذکر کرده و برای طرفین حدود مسئولیتشان را نیز مشخص کرد.

نمونه قرارداد مشارکت در پرورش ماهی:

نمونه قرارداد شراکت کاری در پرورش ماهی

7. قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی

کارگاه های تولیدی از رایج ترین مکان ها برای سرمایه گذاری هستند که سرمایه گذاری در آن یا به صورت مشارکت در احداث آن کارگاه است. صد البته که با در نظر دریافت برخی نکات ساده و اساسی مانند تهیه مکان مناسب، استخدام نیروی کار، تحقیق و بررسی و تنظیم قرارداد شراکت می تواند سودآوری خوبی داشته باشد. نوع دیگری از مشارکت در کارگاه ها به صورت سفارش ساخت و تحویل اجناس تولیدی کارگاه است. در هر دو صورت طرفین قرارداد مشارکت تنظیم کرده و تعهدات خود را در آن ذکر می کنند.

نمونه قرارداد مشارکت در کارگاه تولیدی یا تولیدی های صنعتی برای ساخت، تهیه، تحویل :

نمونه قرارداد مشارکت ساخت، تولید

8. قرارداد مشارکت بین 3 نفر

گاهی پیش می آید که بحث شراکت کاری بین سه نفر مطرح می شود. در این صورت قرارداد مشارکت به گونه ای تنظیم می شود که وظایف و تعهدات هر سه نفر را در بر داشته باشد.

نمونه قرارداد شراکت کاری بین سه نفر:

قرارداد مشارکت بین 3نفر

کلام آخر

در ثبت و امضای قراردادها باید بسیار دقیق و محتاط باشید، زیرا هر لفظی که در متن قرارداد باشد، شما نسبت به آن متعهد می شوید. همچنین، چنانچه با مباحث حقوقی و قانونی آشنایی چندانی ندارید، برای ثبت قرارداد از یک وکیل کمک بگیرید و قراردادهای خود را در مکان های معتبر ثبت کنید. همانطور که اشاره شد، دقت به متن قرارداد بسیار حائز اهمیت است. یک قرارداد خوب ضامن حق و سرمایه شما در شراکتی هست که شروع کرده اید. به همین سبب توصیه می کنیم نکات مهم در انعقاد قراردادها را مطالعه کنید. شما تا به امروز چه نوع قرارداد کاری امضا کرده اید؟ موارد گفته شده را در ثبت قراردادهایتان رعایت کرده بودید؟ دیدگاه، نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 4199

به "8 نمونه قرارداد شراکت کاری برای مشاغل مختلف" امتیاز دهید

1 کاربر به "8 نمونه قرارداد شراکت کاری برای مشاغل مختلف" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نمونه قرارداد شراکت کاری برای مشاغل مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید