نکات مهمی که در خصوص استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد

به گزارش مجله بای بلاگ، میلگردها (Rebar) از پرمصرف ترین و مهم ترین پروفیل های فولادی هستند که در صنایع مختلف و به خصوص صنعت ساختمان سازی از آن ها استفاده می گردد. قیمت میلگرد نیز به علت مصرف زیادی که در ساختمان از آن می گردد، عامل موثر بر هزینه نهایی پروژه است. بنابراین نکات مهمی وجود دارد که در خصوص استفاده از میلگرد و هنگام خرید میلگرد باید به آن توجه کرد که در ادامه بعد از شرح کوتاهی راجع به میلگرد و انواع آن، آن ها را آنالیز می کنیم.

نکات مهمی که در خصوص استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد

میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در بازار آهن آلات کشور است و عموما به منظور افزایش استحکام کششی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در وب سایت اصفهان آهن انواع میلگرد آجدار، میلگرد ساده، میلگرد کلاف آجدار و کلاف ساده فراوری شده توسط کارخانه های مطرح کشور بدون واسطه به فروش می رسد.

میلگرد چیست و انواع آن

دنیای مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه های فولادی و صنایع مختلف به اندازه ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه ای را به اتمام نمی توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند.

میلگرد یا همان آرماتور، برای افزایش مقاومت ساختمان در کنار بتن استفاده می گردد. بتن به تنهایی نمی تواند تمام بار و فشار موجود روی ساختمان و بنا را تحمل کند و به همین علت هم میلگرد به آن یاری می نماید.

در حقیقت استفاده از میلگرد در کنار بتن نه تنها باعث افزایش استحکام و مقاومت سازه و ساختمان می گردد بلکه باعث می گردد ضخامت بتن نیز کاهش پیدا کند. میلگردها را بر حسب جنس و متریال اولیه، شکل ظاهری و استاندارد فراوری آن ها و انواع میلگرد از نظر قطر و … تقسیم بندی می نمایند که کاربرد هرکدام نیز متفاوت است. از دیگر مزایای میلگرد می توان به جلوگیری از شکستگی بتن اشاره نمود.

انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری

میلگردها را بر اساس شکل ظاهری و سطح بیرونی شان به دو نوع انواع میلگرد ساده و انواع میلگرد آجدار تقسیم بندی می نمایند. میلگرد ساده سطح صاف و یکدستی دارد اما روی سطح میلگرد آجدار ناهمواری های زبری وجود دارد که به آن آج میگویند. به علت وجود همین آج هاست که میلگرد آجدار مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد ساده دارد.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد

میلگرد A1

این میلگردها صاف و بدون آج هستند و برای آهنگری، تغییر شکل و همچنین عملیات جوشکاری استفاده می شوند.

میلگرد A2

این نوع میلگرد را به عنوان میلگرد نیمه خشک (ترد) و نیمه نرم می شناسند. میلگرد A2 برخلاف میلگرد A1 برای عملیات جوشکاری مناسب نیست و از آن در ساختمان سازی و خاموت زنی استفاده می نمایند.

میلگرد A3

این نوع میلگرد را میلگرد خشک (ترد) می نامند که آجدار است و عمدتا هم آج جناقی دارد. این میلگرد نیز، مانند میلگرد A2 برای تغییر شکل فراوان و جوشکاری به هیچ عنوان مناسب نیست از آن در عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی استفاده می گردد.

میلگرد A4

میلگرد A4 یا میلگردهای با آج 520 و 500 از نوع آجدار مرکب می باشند و به علت مقاومت بالای این نوع میلگرد از آن در ساختمان سازی، بتن آرمه به جز دیوارهای برشی ویژه قاب های خمشی استفاده می گردد.

انواع میلگرد صنعتی بر اساس جنس

میلگرد اروپایی

میلگردهای اروپایی از منگنز و یا ترکیبات منگنز ساخته می شوند. این میلگردها نسبت به بقیه میلگردها ارزان تر هستند و نصب آن ها نیز بسیار ساده است. میلگردهای اروپایی مقاومت کمی در برابر انحراف و خم شدن دارند و به همین علت هم برای مناطق زلزله خیز مناسب نیست.

میلگرد فولاد کربن

نام دیگر این میلگرد نوار سیاه است و مقاومت کششی خوبی دارد. اما این میلگرد را در مناطقی که رطوبت بالایی دارند نمی توان استفاده کرد، چون در برابر رطوبت مقاومت ندارد و دچار زنگ زدگی می گردد و در نهایت سیمان اطراف خود را تخریب می نماید.

میلگرد با روکش اپوکسی

جنس این میلگرد در واقع همان فولاد کربن است که با روکشی از اپوکسی پوشانده شده است. روکش پولکسی باعث شده تا این میلگرد 70 تا 1700 برابر فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاومت داشته باشد.

میلگرد گالوانیزه

این نوع میلگرد 40 برابر نسبت به فولاد کربن در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالاتری دارد و بادوام و سخت است و حتی نسبت به میلگرد اپوکسی مقاوم تر است و به همین علت هم قیمت بالاتری نسبت به سایر میلگردها دارد.

میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر

این نوع میلگرد به میلگرد شیشه ای تقویت شده با پلیمر معروف است و ترکیبی شبیه به فیبرکربن دارد که باعث می گردد به آسانی خم نگردد و توانایی خمش در برابر تحمل بار دارد. این میلگرد در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

میلگرد فولاد ضد زنگ

این میلگرد حدود 1500 برابر مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد و به همین علت نیز گران قیمت است و بهترین تقویت نماینده بتن در بیشتر سازه ها محسوب می گردد تنها نقطه ضعف آن نیز مقاومت پایین آن در برابر خم شدگی است.

میلگرد ترمکس

برای رساندن این نوع میلگرد به مقاومت استاندارد حین فراوری، بعد از حرارت دیدن فولاد آن را از داخل لوله های آب عبور می دهند تا به طور ناگهانی سرد گردد. در این روش فراوری میلگرد ترمکس، سطح میلگرد مقاومتی بالاتر از 400 پیدا می نماید.

میلگرد FRP

این میلگرد به نام اف آر پی معروف شده است و در برابر خوردگی میلگرد در محیط های بازی و اسیدی و سولفات ها و کلریدها و همچنین زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.

هنگام استفاده و خرید میلگرد باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبلا هم اشاره نمودیم که استفاده از میلگرد در ساختمان امر مهمی است چرا که مقاومت و استحکام ساختمان در گروی آن است و کاربرد میلگرد در ساختمان سازی متفاوت و بسیار متنوع است.

بنابراین هرگونه اشکال و بی دقتی چه در انتخاب میلگرد مناسب و چه در نصب و استفاده صحیح آن موجب خسارت های زیادی می گردد. این خسارت می توان اقتصادی و یا حتی جانی باشد بنابراین بهتر است نکاتی را به خاطر بسپاریم و از آن ها استفاده کنیم تا بتوانیم انتخاب صحیحی از میلگردهای مناسب عملکردشان داشته باشیم. در ادامه با بعضی از این نکات آشنا می شویم.

استاندارد بودن وزن میلگرد

استاندارد بودن وزن میلگرد بسیار مهم است، زیرا در نهایت روی وزن سازه اثر می گذارد و اگر مناسب و طبق استاندارد نباشد خطرناک است.

بنابراین باید دقت کرد که وزن میلگردهای مصرفی مناسب و مطابق با استاندارد باشد. برای این کار دو راه در پیش رو دارید:

یکی استفاده از جدول اشتال میلگرد و دیگری نیز محاسبه از راه فرمول زیر است که به فرمول استاندارد دین (DIN) مشهور است برای وزن انواع میلگرد ساده، آجدار و همچنین وزن کلاف استفاده می گردد:

(شعاع)2 * طول* 3.14* چگالی فولاد / 1000

پس از محاسبه وزن میلگرد آن را با جدول استاندارد حدبیشتر و حداقل قطر اسمی میلگرد یا همان جدول اشتال چک کنید تا از استاندارد بودن میلگرد مطمئن شوید.

انواع سایز میلگرد

سایز و ابعاد میلگرد با توجه به کشوری که در آن فراوری می گردد و همچنین استاندارد آن متفاوت است. هر کدام از این میلگردها نیز کاربرد متفاوتی دارند و به همین علت توجه به سایز میلگرد بسیار مهم است. برای مثال قطر میلگردها معمولا بین 6 تا 60 میلی متر متغیر است و طول آن ها نیز 12 متر است و از لحاظ سایزبندی هم در سایزهای مختلف 14، 18 ،16، 20، 22 و … وجود دارند.

انواع استاندارد میلگرد

پیش از این نیز اشاره نمودیم که استاندارد فراوری میلگرد در کشورهای گوناگون متفاوت است. ایران نیز از استاندارد روسی استفاده می نماید و 4 نوع میلگرد بر اساس استاندارد روسی فراوری می نماید که هر کدام کاربرد و مشخصات فیزیکی و فنی متفاوتی دارند.

به همین علت هم بسیار مهم است که قبل از خرید اطلاعات کاملی از این 4 نوع میلگرد بدست آورید تا انتخاب مناسب و درستی بنا بر احتیاجتان داشته باشید. سایر استانداردهایی که میلگردها بر اساس آن فراوری می شوند به نام های JIS G3112 ژاپن، DIN 488 آلمان، BS4449 انگلستان، ANSI/AWS D1.4 ایالات متحده و ISO 6935 سازمان جهانی استاندارد است.

آج میلگرد

میلگردهای آجدار روی سطح بیرونیشان ناهمواری های سفت و زبری دارند که بر اساس شکل ظاهری و روش فراوریشان نیز با هم متفاوت هستند. کار این آج ها این است که باعث ایجاد اصطکاک حین حرکت یا فشار می شوند و به این صورت مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند.

برای مثال یک میلگرد آجدار در کنار بتن سخت تر از یک میلگرد ساده در کنار بتن حرکت می خورد و جدا می گردد. میلگردهای آج دار به 3 دسته A3 ،A2 و A4 تقسیم می گردد که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند.

گرید A2 در مکان هایی که احتیاج به استحکام زیادی نداشته باشد و یا ساختمان ها و سازه های کم ارتفاع استفاده می گردد. گرید A3 مقاومتر است و به همین دلیل نیز بسیار پرمصرف و پرکاربرد می باشد. گرید A4 که آج مرکب دارد و به همین علت هم خواص استحکامی بالاتری دارد.

خواص مکانیکی میلگردها

یکی دیگر از عواملی که حین استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد خواص مکانیکی میلگردها است. روش فراوری و میزان ناخالصی های موجود در میلگرد روی این خواص تاثیر می گذارد. در طراحی میلگرد، معیار اصلی مهندسان تنش تسلیم میلگرد است عبارت است از حدبیشتر نیرویی که به میلگرد وارد و میلگرد دچار تغییر شکل دائمی نمی گردد. معیار دیگر نیز مقاومت کششی است که عبارت است از بیشترین نیرویی که جسم قبل از شکست تحمل می نماید. فاکتورهایی مثل آلیاژسازی، کار سرد و یا عملیات حرارتی حین فراوری روی این معیارها به شدت تاثیر می گذارد. برای مثال میزان کربن به کاررفته در ساخت میلگرد به صورت مستقیم روی جوش پذیری میلگرد اثرگذار است.

بسته بندی میلگرد ها

این مقاطع فولادی را به صورت شاخه ای و کلاف بسته بندی می نمایند. معمولا میلگردهای 12 متری را در بارهای 2 تا 5 تنی بسته بندی می نمایند و قطر آن ها نیز رویشان حک می گردد. همچنین میلگردهای کلافی را دور یک قرقره می پیچانند که برای انبارهای کوچک بسیار مناسب است. پس پیش از خرید با توجه به ابعاد و ظرفیت انبار بهتر است نوع شاخه ای یا کلافی بودن میلگردها را هم در نظر بگیرید.

دریافت مشاوره از کارشناسان میلگرد

مهم نیست چه روش خریدی را برای خرید میلگرد استفاده می کنید؛ مهم این است که قبل از خرید حتما اطلاعات دقیق میلگردی را که احتیاج دارید به دست آورید، به خصوص انواع میلگرد از نظر قطر را شناسایی کنید و برای خرید آن حتما با مشاور و متخصصان این حوزه مشورت لازم را به عمل آورید تا در هزینه و وقتتان صرفه جویی کنید. به طور کلی همواره تحقیق در خصوص میلگرد را به یاد بسپارید!

اطلاع از میزان بار مورد احتیاج

در کشور ما کارخانه های متعددی در زمینه فراوری میلگرد فعالیت دارند؛ علت این موضوع این است که حجم استفاده از میلگرد به عنوان مهمترین مقطع فولادی به اندازه ای زیادی است که باعث شده کارخانه های زیادی در این زمینه به خود کفایی برسند.

حتما پیش از خریدتان با مهندسان و متخصصان مشورت کنید تا میزان بار میلگرد مورد احتیاجتان را تخمین بزنند این نکته به این علت اهمیت دارد که در وهله اول اگر زیر 25 تن سفارش داشته باشید نمی توانید به طور مستقیم از کارخانه میلگرد خرید کنید و باید از سایر شرکت های فعال در حوزه آهن یاری بگیرید و در وهله دوم نیز با توجه به نوسان قیمت موجود در بازار بهتر است در یک وعده بار خود را تامین کنید تا مجبور به دوباره کاری نشوید.

دریافت و تایید پیش فاکتور

یکی از مراحل سخت و سخت خرید میلگرد به روش سنتی و تلفنی دریافت و تایید پیش فاکتور است. البته اگر از روش خرید اینترنتی آهن آلات بهره ببرید به این مشکل بر نمی خورید. اما این مرحله برای شفافیت در خرید برای هر دو طرف معامله لازم و لازم است.

نکات مهم در استفاده از میلگرد حین آرماتور بندی

  • وظیفه میلگرد مورد استفاده در خاموت نگهداری میلگرد طولی است، بنابراین دقت در نصب خاموت مطابق استاندارد و ضوابط بسیار مهم است.
  • آرماتورهای خم شده نباید باز و بسته و در در دمای زیر 5 درجه خم شوند.
  • میلگردها را بهتر است با استفاده از قیچی مخصوص برش داد و از خم کردن آن توسط هوابرش اجتناب کرد.
  • قبل از پروژه آرماتورها را باید از هرگونه روغن، زنگ زدگی و یا آلودگی پاک کرد.
  • هنگام قالب گذاری باید به فاصله بین میلگرد و دیواره قالب توجه کرد تا مطابق استاندارد باشد زیرا در غیر این صورت خرابی پی را به دنبال خواهد داشت.
  • فاصله بین میلگردهای موازی نباید کمتر از 2.5 سانتی متر از طرفین آن باشد.
  • فاصله هر وصله تا وصله مجاور باید 40 برابر قطر میلگرد فولادی باشد.
  • نکته مهم دیگر این است که آرماتور بندی با توجه به شرایط محیطی انجام گردد.

در آخر

اگر می خواهید پروژه و سازه مد نظرتان با کیفیت باشد و بدون هرگونه مسئله ای باید نکات مهمی که در خصوص استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد را به خوبی یاد بگیرید و آن ها را چه پیش از خرید و چه هنگام استفاده و آرماتوربندی، بهره ببرید. یکی از راهکارهایی که می توانید در هزینه نهایی ساختمان، کارگران و همچنین وقت و انرژی تان صرفه جویی کنید احترام به این نکات و انجام تک تک آن ها می باشد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6155

به "نکات مهمی که در خصوص استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی که در خصوص استفاده از میلگرد باید به آن توجه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید