فروردین 99؛ سوگ خاموش

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا) - درگیری کشور با ویروس کرونا، بازار گرم مدعیان طب در روزهای کرونایی، اعلام استفاده از ماسک برای عموم مردم از سوی دولت، تداوم تعطیلی ها، لغو طرح ترافیک تهران، فرار زندانیان سقز و بازداشت محمود شهریاری بخشی از مهم ترین رویدادهای فروردین ماه سال 98 به شمار می آید.

فروردین 99؛ سوگ خاموش

نخستین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

سوگِ خاموش

وقتی کسی عزیزی را از دست می دهد دلخوشی اش به این است که اعضای خانواده بتوانند همدیگر را بغل کنند و دلداری بدهند یا اقوام و آشنایان دور و برشان باشند. در فروردین ماه سال گذشته، ایران متفاوت ترین روزهای خود را تجربه کرد. بسیاری از خانواده ها داغدار عزیزان خود شدند اما مراسم تشییع و خاکسپاری کسانی که بر اثر کرونا فوت کردند در بدترین و غم انگیزترین حالت ممکن برگزار شد. زیرا معمولا وقتی کسی فوت می کند، اعضای خانواده بعد از خاکسپاری به منزل می فرایند، دور هم جمع می شوند، به هم دلداری می دهند، مراسم ختم می گیرند، اقوام، دوستان و آشنایان برای عرض تسلیت می آیند اما در ایام کرونا و در فروردین ماه خانواده های داغدار، متفاوت ترین سوگ را در تنهایی سپری کردند.

بازارِ گرم مدعیان طب

فروردین ماه سال گذشته کشور درگیر شیوع کرونا بود و کرونا نقل هر محفلی بود و بازار شایعات داغ. در این میان، حضور مدعیان برای طب و عرضه داروی مقابله کرونا در کشور گرم شد. برخی افراد مدعی طب اسلامی نیز با حضور در برخی مراکز درمانی اقدام به طبابت کرده بودند. از جمله این افراد، مرتضی کهنسال بود که در اقدامی عجیب با ورود به بخش های مختلف بیمارستانی در گیلان ضمن به سخره دریافت توصیه ها و دستورات پزشکی از خود فیلم هایی گرفته بود که نشان می داد مشغول مداوای بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. این اقدام واکنش افکار عمومی و جامعه پزشکی را در پی داشت که دادگاه ویژه روحانیت حکم بازداشت این روحانی مدعی طب اسلامی را صادر کرد. در نهایت مرتضی کهنسال روحانی مدعی طب اسلامی با حکم دادگاه ویژه روحانیت در لنگرود بازداشت شد.

اعلام استفاده از ماسک برای عموم مردم

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک به عنوان یکی از روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت های ویروسی مطرح شد. در فروردین ماه سال گذشته که کشور درگیر پیک اول کرونا بود مباحث مختلفی در زمینه استفاده از ماسک از سوی پزشکان و مسئولان حوزه سلامت مطرح و اعلام شد که فقط افراد بیمار باید از ماسک استفاده کنند و افراد عادی نیاز به استفاده از ماسک ندارند اما پس از آن مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشتند که استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه می شود.

مراکز عمومی در تعطیلی

در فروردین ماه بود که با تداوم همه گیری ویروس کرونا مصوبات جدید ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز معین شد و طرح فاصله گذاری هوشمند تصویب شد. در این مرحله، مشاغل غیر پرریسک همراه با التزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت پیدا کردند اما تعطیلی های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، ورزشگاه ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و ...) و ممنوعیت ترددهای بین استانی ادامه پیدا کرد.

لغو طرح ترافیک

قرار بود طرح ترافیک تهران در فروردین ماه 99 اجرا شود اما اجرای این طرح با مخالفت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا واقع شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این رابطه گفته بود: اجرای طرح ترافیک در تهران بزرگ و کلان شهرها وجود دارد. در آخرین نشستی که در وزارت کشور برگزار گشت، طرح ترافیک از تهران برداشته شد، چرا که به نظر می رسد در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی ما برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی تکافو نمی کند، وسیله نقلیه شخصی یکی از مطمئن ترین شیوه های استفاده و رفت وآمد است و ما باید مردم را ترغیب کنیم تا برای اجرای اصله گذاری هوشمند از وسیله نقلیه عمومی کمتر استفاده کرده و عمدتاً به سمت استفاده از وسایل نقلیه شخصی فرایند. به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که طرح ترافیک در تهران لغو شود که در کمیته هم مصوب شد. پس از اظهار نظر وزیر بهداشت، غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز اظهار داشت که طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی در تهران اجرا نمی شود. در پی لغو طرح ترافیک به دنبال دستور ستاد ملی کرونا، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز از افزایش 500 دستگاه اتوبوس به ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تهران خبر داد و گفت حذف طرح ترافیک در راستای کاهش بار ترافیکی حمل و نقل عمومی است.

ماجرای داروی کرونا

در فروردین ماه استفاده از داروی فاوی پیراویر (Favipiravir) برای درمان بیماری کرونا مطرح شد. فاوی پیراویر که یک داروی ضد ویروسی است توسط شرکت تویاما کمیکال (وابسته به گروه فوجی فیلم) ژاپن با فعالیت بر علیه بسیاری از ویروس ها RNA تولید می شود. رضا ملک زاده، معاون وقت تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه داروی فاوی پیراویر در ایران موجود است، گفته بود: در حال تست آن روی حداقل 200 بیمار کرونایی هستیم و جواب آن به زودی معین می شود. با این حال در پی نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا و مراجعه آنها به مطب ها، برخی پزشکان داروی فاوی پیراویر یا آویگان را تجویز کرده بود ند که خانواده این بیماران دچار سردرگمی و نگرانی شدند چون پیروز به یافتن آن نشده بودند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره تجویز داروی فاوی پیراویر گفته بود: افرادی که داروی فاوی پیراویر را تجویز می کنند بیماران را به بازار سیاه ارجاع می دهند که در آنجا نیز داروی تقلبی وجود دارد.

آغاز فرایند نزولی کرونا

اواخر فروردین ماه 99 بود که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت اظهار داشت که شیوع بیماری کرونا در کل کشور فرایند نزولی گرفته است. او گفته بود: با تلاش های مسئولان و همکاری مردم برای اولین بار در یک ماه گذشته تعداد بیمارانی که فوت می کردند به زیر صد نفر در روز کاهش یافته و در حال حاضر در 25 درصد استان ها تعداد ابتلای جدید کمتر از 10 نفر گزارش شده است.

فرار زندانیان سقز

انتشار تصاویری از فرار زندانیان در غرب کشور در فروردین ماه جنجال به پانا کرد. پس از انتشار تصاویری از فرار حدود 80 زندانی در سقز بود که روابط عمومی زندان شهرستان سقز با صدور اطلاعیه ای اظهار داشت که بیشتر زندانیانی که از زندان سقز متواری شده بودند به صورت خود معرف و یا با تلاش نیروهای امنیتی و انتظامی استان دستگیر و به زندان بازگشتند. اداره زندان این شهرستان در اطلاعیه خود آورده بود: این زندانیان با سوء استفاده از شرایط خاص زندان به علت کنترل شیوع ویروس کرونا و اجرای برنامه های سلامت محور از زندان سقز متواری شده بودند که با تلاش های شبانه روزی بیشتر آنان به زندان بازگشتند.

جنجال افشای اطلاعات هویتی ایرانیان

درپی انتشار خبری مبنی بر افشای اطلاعات شهفرایندان ایرانی از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال و فروش آن با قیمت 10 بیت کوین معادل حدود 60 هزار دلار در برخی از خبرگزاری ها بود که نگرانی از افشای اطلاعات هویتی در فروردین ماه سال گذشته افزایش یافت. پس از انتشار این اخبار، سازمان ثبت احوال با رد این اخبار اظهار داشت که هیچ گونه هک و نفوذ به زیرساخت ها و پایگاه اطلاعات جمعیت کشور صورت نگرفته است و خدمات الکترونیکی سازمان همانند سابق در حال ارائه است. سیف اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نیز با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر خبری مبنی بر هک شدن سایت وزرات بهداشت و افشای اطلاعات شهفرایندان ایرانی در فضای مجازی منتشر شده بود، اعلام کرده بود: هیچ اطلاعاتی از شهفرایندان منتشر نشده و هک شدن سایت وزرات بهداشت و افشای اطلاعات هویتی شهفرایندان ایرانی را تکذیب می کنم. او همچنین تاکید کرده بود که برای حفاظت از اطلاعات شهفرایندان مجبور به بسته شدن سایت وزرات بهداشت شدند.

نقض رأی پفراینده نجفی در دیوان عالی کشور

روزهای ابتدایی ماه خرداد 98 بود که محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قتل همسر دومش میترا استاد اعتراف کرد و دستگیر شد. حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی در فروردین ماه سال 99 با اعلام اینکه رأی موکلش در دیوان عالی کشور نقض شده است، گفته بود: در پفراینده آقای نجفی مساله مهم این است که اگر دیوان عالی کشور نقصی به پفراینده می گرفت باید پفراینده به شعبه رسیدگی کننده یعنی شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران بازمی گشت اما اکنون دیوان عالی کشور پفراینده را به شعبه هم عرض ارجاع داده و مفهوم این است که قتل را شبه عمد می داند. او همچنین تاکید کرده بود: وقتی شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران آقای نجفی را به لحاظ قتل عمد محکوم کرد، این حکم را با قوانین موضوعه سازگار ندانستیم و از این رو در دیوان عالی کشور برای صدور این دادنامه فرجام خواهی کردیم.

بازداشت محمود شهریاری

در فروردین ماه سال گذشته، محمود شهریاری مجری سابق تلویزیون بازداشت شد. شهریاری یکی از افرادی بود که به دلیل انتشار شایعات و دروغ در فضای مجازی بازداشت شده بود.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6564

به "فروردین 99؛ سوگ خاموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروردین 99؛ سوگ خاموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید