خبرنگاران وزیر علوم: هدف از ساماندهی دانشگاه ها کیفی سازی است

به گزارش مجله بای بلاگ، اصفهان - خبرنگاران - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح ساماندهی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با هدف کیفی سازی هرچه بیشتر آنها بویژه واحدهای کوچک در حال اجراست و هدف ما تخریب و تعطیلی نیست.

خبرنگاران وزیر علوم: هدف از ساماندهی دانشگاه ها کیفی سازی است

به گزارش خبرنگاران، منصور غلامی روز شنبه در جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی در دانشگاه اصفهان اضافه نمود: زمانی که دانشگاه های کوچک به دانشگاه های عظیم متصل شوند، فعالیت پژوهشی و فناوری آنها نیز تقویت و بیشتر می گردد که بنوبه خود دستاورد عظیمی است و کیفیت کار آنها را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه مخالفت با طرح ساماندهی دانشگاه ها، بیشتر نگاه سیاسی دارد، تاکید نمود: دانشگاه های عظیم باید به دانشگاه های کوچک برای ارتقای کیفیت کار آنها یاری نمایند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مدیریت استانی آموزش عالی در راستای تفویض اختیارات به استان ها در حال اجراست، توضیح داد: این امر به معنی انقطاع از مرکز نیست و وزارت علوم، راهنمایی کلان را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در مدیریت استانی کوشش می گردد همفکری ها به سمتی رود که بتوانیم بخشی از وزارت علوم را به استان ها منتقل کنیم، گفت: رویکرد ما، اثرگذاری هرچه بیشتر آموزش عالی در استان هاست.

غلامی با تاکید براینکه دانشگاه های پیغام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان نباید از چارچوب برنامه ای و ماموریت خود خارج و ازهم گسیخته شوند، اظهار داشت: مدتی دانشگاه پیغام نور از این چارچوب خارج شده بود که با آرامش در حال بازگشت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دانشگاه های فرهنگیان و فنی و حرفه ای نسبت استاد و دانشجو چندان مناسب نیست، اضافه نمود: نامه ای به رهبر انقلاب در باره دانشگاه فرهنگیان نوشتم که نگرانی هایی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم تا شاخص های کیفی این دانشگاه از نظر تعداد هیات علمی و دانشجو ارتقا یابد.

وزیر علوم با بیان اینکه بخش آموزش عالی غیردولتی از لحاظ آماری پذیرش خوبی در زمینه دانشجو دارد، اضافه نمود: اما نگرانی ما در باره کیفیت کار این مراکز است زیرا اقتصاد و هزینه ها دغدغه اصلی آنهاست.

غلامی با اشاره به اینکه دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی در حال رسیدن به تعادل هستند، تاکید نمود: کوشش ما این است که بخش غیردولتی آموزش عالی از بین نرود بلکه به تعادل کمی و کیفی برسد.

وزیر علوم با بیان اینکه همه گزارش های مربوط به دانشگاه های مختلف را به رهبر معظم انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتقل کردم، توضیح داد: برنامه ها باید طوری کارشناسی شده باشد که در مدیریت بعدی آموزش عالی نیز باقی بماند و پیگیری گردد.

اصفهان، دومین استان از نظر تعداد مراکز علمی و پژوهشی

دبیر هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی اصفهان نیز در این نشست با ارائه گزارشی از آموزش عالی استان گفت: در زمان حاضر 215 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و پژوهشی در استان فعال است که شامل 9 دانشگاه دولتی، 42 دانشگاه و مرکز پیغام نور، 10 مرکز فنی حرفه ای، پنج مرکز فرهنگیان، 27 مرکز و واحد دانشگاه آزاد اسلامی، 32 مرکز علمی، 26 مرکز غیرانتفاعی، 9 مرکز آموزش عالی آزاد دوره های کوتاه مدت و 55 مرکز پژوهشی است.

سیدحمیدرضا شاوران با بیان اینکه از این نظر در رده دوم استان های کشور پس از تهران قرار داریم، اضافه نمود: این استان در مجموع حدود 200 هزار دانشجو و هفت هزار و 202 عضو هیات علمی دارد که از این نظر نیز در صندلی دوم کشور است.

وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی استان اصفهان را 2 هزار و 141 نفر و دانشجویان را 38 هزار و 632 نفر اعلام و افزود: تعداد اعضای هیات علمی و استادان در دانشگاه فرهنگیان 45 نفر، علمی کاربردی یکهزار و 450 مُدرس، پیغام نور 301 نفر، فنی و حرفه ای 41 نفر، آزاد یک هزار و 581 نفر و غیرانتفاعی یک هزار و 733 نفر است.

به گفته شاوران، تعداد دانشجویان دانشگاه های فرهنگیان استان اصفهان چهار هزار و 171 نفر، علمی کاربردی 12 هزار نفر، پیغام نور 31 هزار و 700 نفر، فنی و حرفه ای 12 هزار نفر، آزاد 71 هزار و 700 و غیرانتفاعی 27 هزار نفر است.

وی جهتگیری هیات نظارت آموزش عالی اصفهان در سال های گذشته را کیفیت گرایی در نظارت و ارزیابی خواند و گفت: مبارزه با پدیده مدرک فروشی از جمله اقدامات این مرکز است.

در این نشست جمعی از رییسان دانشگاه های استان اصفهان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در باره آمایش آموزش عالی استان، مدیریت استانی، طرح ساماندهی و تمرکززُدایی پرداختند.

امروز بهره برداری از چهار طرح عمرانی دانشگاه اصفهان با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همزمان در هفتمین روز گرامیداشت دهه مبارک فجر شروع شد.

منصور غلامی شامگاه آدینه وارد اصفهان شد و امروز با حضور در دانشگاه اصفهان علاوه بر افتتاح طرح های عمرانی، در جلسه شورای مدیریت استانی نیز شرکت کرد.

همچنین جلسه منطقه ویژه علم و فناوری استان، امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استاندار در دانشگاه اصفهان برگزار گردید.

دانشگاه اصفهان با 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی، دانشگاه مُعین این استان محسوب می گردد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6236

به "خبرنگاران وزیر علوم: هدف از ساماندهی دانشگاه ها کیفی سازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر علوم: هدف از ساماندهی دانشگاه ها کیفی سازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید