خبرنگاران غنی سازی 20درصدی و پیغام های تهران به غرب

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- بعد از کلیدخوردن غنی سازی 20درصدی، اینک انتخاب با غربی ها به ویژه دولت آینده آمریکا است که یک بار برای همیشه تکلیف خود را با توافقی که همیشه آن را تاریخی، چندجانبه، معتبر و بین المللی می خوانند، روشن نمایند

خبرنگاران غنی سازی 20درصدی و پیغام های تهران به غرب

از تیرماه 1394 که توافق هسته ای بین ایران و 1+5 منعقد شد تا به امروز بیش از پنج سال می گذرد؛ سال هایی که اجرای برجام با فراز و فرودهایی همراه بود و در نهایت با خروج آمریکا از آن، توافق هسته ای به سرازیری افتاد. اینک که ترامپ بازی سیاسی را به رقیب خود واگذار نموده و جو بایدن تا دو هفته دیگر وارد کاخ سفید می گردد، موضوع بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است.

در این میان و همزمان با طرح های پیشنهادی دموکرات ها و جمهوریخواهان کنگره در حمایت یا ضدیت با برجام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وارد عمل شدند و در آذرماه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را با 232 رای موافق به تصویب رساند.

نمایندگان در طرحشان که بعد از تصویب، شکل قانونی به خود گرفت، دولت و سازمان انرژی اتمی را مکلف کردند که طی سه ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را با درجه غنای مورد احتیاج با حداقل 1000 دستگاه ماشین IR-2m آغاز نمایند. همچنین در مدت یاد شده عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های IR6 را با حداقل 164 ماشین از این نوع آغاز و آن را در یک سال به هزار دستگاه ماشین توسعه دهند.

دولت در قانون یاد شده موظف است براساس بندهای 36 و 37 برجام، در دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند. علاوه بر آن، دولت موظف شده سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد را فراوری و در داخل کشور ذخیره کند. همچنین مطابق ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، دولت موظف است در صورت عادی نشدن روابط کامل بانکی، عدم برطرف کامل موانع صادرات و فروش نفت دو ماه پس از لازم اجرا شدن قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف سازد.

با گذشت چند هفته از تصویب طرح مذکور، روز دوشنبه 15 دی ماه اجرای این قانون کلید خورد و تاسیسات هسته ای فردو به عنوان قلب غنی سازی 20درصدی جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر به تپش افتاد. علی ربیعی سخنگوی دولت در این زمینه از دستور رئیس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اطلاع داد و گفت فرآیند تزریق گاز در فردو آغاز شده و به زودی اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6به دست می آید.

البته گفتنی است که پیش از برداشته شدن این گام، مسولان ایران در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیر کل این نهاد راستی آزما را از قصد خود برای آغاز غنی سازی 20 درصدی مطلع کردند. در این نامه که در گزارشی از سوی آژانس به اطلاع کشورهای عضو نیز رسید، آمده است: مطابق مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی و به منظور پایبندی به این مصوبه، سازمان انرژی اتمی میخواهد اورانیوم تا غنای 20 درصد را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو فراوری نماید.

ایران همواره در سال های اخیر که با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، طی پنج مرحله از میزان تعهدات خود با هدف متوازن سازی وظایف کاست، آژانس و حتی اعضای توافق را در جریان قرار داد. این گام های کاهنده که شمار آنها به پنج رسید، عبارت بودند از: گام اول (18 اردیبهشت 1398)، عدم رعایت محدودیت های مربوط به نگهداری ذخایر اروانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین؛ گام دوم (16 تیرماه 1398)، عدم رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک؛ گام سوم (15 شهریور 1398)، عدم رعایت محدودیت های مربوط به تحقیق و توسعه؛ گام چهارم (15 آبان 1398)، بازگشت ماهیت فردو به مرکز غنی سازی و آغاز گازدهی به سانتریفیوژ ها در این مرکز و در نهایت گام پنجم (15 دی 1398)، عدم رعایت محدودیت در تعداد سانتریفیوژها. البته همه این گام ها در صورت اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل، قابل بازگشت هستند.

در همین حال، امروز دکتر روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت توضیح داد: اگر بایدن گفت که آمریکا می خواهد در جهت قانون قرار گیرد و به تعهداتش عمل کند، جواب ما صریح، روشن و ساده است و می گوییم اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

علاوه بر این، افزایش سطح غنی سازی از 3.67 درصد مندرج در برجام تا غنای 20 درصد قبل از انعقاد توافق هسته ای، حاوی پیغام هایی برای غرب است:

نخست، ایران بر فناوری هسته ای بومی مسلط بوده و بازگشت به توانمندی هسته ای همانند پیشابرجام به آسانی امکانپذیر است.

دوم، در صورت ادامه عهدشکنی طرف مقابل، عزم ایران در کاهش تعهدات جزم است و از دستیابی به منافع ملی کوتاه نخواهد آمد.

سوم، سیاست صبر و انتظار ایران نه ناشی از ضعف و ناتوانی بلکه به دلیل اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای بوده است.

چهارم، غرب باید ثابت کند اگر واقعا خواهان احیای برجام است؛ از طرح مسائل بی ارتباط با توافق هسته ای خودداری نموده و در صدد اجرای ملموس تعهدات به ویژه در زمینه برطرف تحریم ها برآید.

بنابراین اینک انتخاب با غربی ها به ویژه دولت آینده آمریکا است که یک بار برای همواره تکلیف خود را با توافقی که همواره آن را تاریخی، چندجانبه، معتبر و بین المللی می خوانند، روشن نمایند؛ توافقی که برای دستیابی به آن بیش از یک دهه مذاکره نموده اما در چند سال اخیر فارغ از اقدامی عینی و ملموس، تنها به حمایت های سیاسی از آن بسنده نموده اند.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5715

به "خبرنگاران غنی سازی 20درصدی و پیغام های تهران به غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران غنی سازی 20درصدی و پیغام های تهران به غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید