ارائه تصویر آرامبخش از کشور

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در یادداشتی با عنوان چشم انداز گردشگری و میراث فرهنگی ایران گفت: رونق گردشگری یکی از راه های حفظ و اشاعه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور است.

ارائه تصویر آرامبخش از کشور

مسعود سلطانی فر در یادداشت خود نوشت: آنالیز های نهادهای بین المللی در حوزه اقتصاد و گردشگری نشان می دهد که گردشگری یکی از حوزه هایی است که در سال های اخیر توسعه یافته و در آینده نیز صندلی مهمی در اقتصاد جهانی خواهد داشت. پیش بینی های این نهادها از افزایش سهم گردشگری در اقتصاد جهانی و اشتغال زایی درسال های آینده حکایت می نماید. بنابر برآورد های سازمان جهانی شورای سفر و گردشگری این افزایش در 10 سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

سازمان جهانی شورای سفر (WTO) در گزارش سالانه خود که با یاری دانشگاه آکسفورد تهیه می نماید، از رشد واقعی ناخالص ملی حاصل از گردشگری درسال 2020 خبر داده است. طبق این گزارش ها رشد واقعی فراوری ناخالص ملی حاصل از گردشگری در جهان از 5/0 درصد در سال 2010 به 4/4 در سال 2020 خواهد رسید.

رشد واقعی فراوری ناخالص ملی حاصل از گردشگری در منطقه خاورمیانه نسبت به متوسط جهانی بالاتر بوده و بنابراین پیش بینی از منفی یک درصد به 2/5 درصد خواهد رسید. این آمار در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه بالاتر بوده و در سال 2010 با رشد 9/3 درصد از متوسط رشد خاورمیانه نیز بالاتر بودیم، اما رفته رفته آهنگ این رشد کاهش پیدا نموده و باید فکری اساسی برای حل این مشکل بگردد. سرمایه گذاران ایرانی با اطمینان و اعتماد بیشتری به آینده نگاه می نمایند و افق پیش رو امید بخش است. این آمار اگرچه بدون در نظر دریافت تغییرات سیاسی و اجتماعی رخ داده در کشور می توانست آماری مایوس نماینده تلقی گردد، اما درخود نکته هایی دارد که حایز اهمیت است. طبق ارزیابی های نهادهای مختلف ایران از نظر برخورداری از جاذبه های گردشگری (چه جاذبه های متنوع طبیعی و چه جاذبه های فرهنگی و میراث کهن) در رتبه های نخست منطقه قرار گرفته است.

ابراز علاقه به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران و همچنین ابراز علاقه جهانگردان بین المللی به سفر به ایران نشانه های این تغییر هستند. ما و همکاران ما در سازمان کوشش خواهیم کرد تا نه تنها از منفی شدن رشد ناخالص ملی حاصل از گردشگری پیشگیری کنیم بلکه این رشد را به نحو چشمگیری افزایش دهیم.

طبیعی است که رسیدن به چنین چشم اندازی نیازمند همراهی و همدلی نهادها و دستگاه های مختلف است. یکی از موضوعاتی که همواره سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را با خطر رو به رو می نماید این است که گردشگری به شدت نیازمند آرامش و ثبات است.

ممکن است یک نقل قول تند و افراطی، یک تهدید غیرمنطقی، سخنرانی یک فرد غیرمسوول و یک حادثه حتی طبیعی در یک منطقه گردشگران را از سفر به آنجا باز دارد و صنعت گردشگری آن منطقه را به خطر بیندازد. چنین اتفاق هایی ممکن است در همه جای جهان معمول باشد اما وقوع آن در کشوری مانند ایران با سیاه نمایی رسانه های بین المللی همراه خواهد شد و چهره یی از کشورمان ارائه خواهد نمود که به صنعت گردشگری آسیب خواهد زد.

بنابراین نخستین کار در رونق دادن به صنعت گردشگری ارائه تصویری آرامش بخش از کشور است. گردشگری ضمن اینکه خود به طور مستقیم باعث جذب سرمایه می گردد، می تواند به طور غیرمستقیم و با کاهش آمار بیکاری نیز باعث رونق مالی گردد.

برای کشور ما که یکی از مسائل و مسائل مان آمار بیکاری است، این صنعت می تواند به عنوان صنعتی استراتژیک تلقی گردد. می دانیم که بیکاری یکی از مسائلی است که می تواند به آسیب های اجتماعی منجر گردد. با این نگاه صنعت گردشگری نه تنها تاثیر مالی که تاثیر اجتماعی مثبتی نیز می تواند در فضای کشور داشته باشد. گردشگری همچنین از زاویه فرهنگی نیز یکی از حوزه های بسیار موثر است و می تواند به عنوان یکی از عناصر دیپلماسی فرهنگی نقشی فعال ایفا نماید.

ما اگر گرفتار نگاه بخشی و جزیره یی نشویم و بین گردشگری و میراث فرهنگی چنان تمایزی قایل نشویم که رشد هر یک را به زیان دیگری ارزیابی کنیم، در خواهیم یافت که رونق گردشگری یکی از راه های حفظ و اشاعه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمان خواهد بود.

فقط حدود یک میلیون گردشگر خارجی درایران هزینه می نمایند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: درسال از 4 میلیون و 300 هزار گردشگر خارجی ورودی به ایران تنها حدود یک میلیون نفر آنان در کشور هزینه می نمایند.

مسعود سلطانی فر اضافه نمود: مابقی گردشگران ورودی معمولا برای فعالیت های دیگر از جمله تعویض ویزا به ایران سفر می نمایند و هزینه ای نیز در کشور پرداخت نمی نمایند. وی با اشاره به اینکه تراز گردشگری ایران بسیار منفی است، گفت: سیاست کلی ما مثبت کردن تراز گردشگری کشور بوده و اکنون این تراز بسیار منفی است.

سلطانی فر با بیان اینکه در زمان حاضر سالانه حدود 7 میلیون و 800 هزار نفر به عنوان مسافر و گردشگر از ایران خارج می شوند، گفت: بخشی از این گردشگران را زائران مکه مکرمه و مدینه منوره تشکیل می دهند.

وی توضیح داد تراز گردشگری ایران اصلا مناسب نیست و برای رشد صنعت گردشگری کشور باید زیر ساخت ها و همچنین تسهیلات گردشگری در کشور ایجاد گردد. برای صنعت گردشگری ایران باید بخش خصوصی فعال تر گردد تا در سال های آینده ورودی گردشگران زیاد و تراز گردشگری مثبت گردد و رشد گردشگری در کشور از تاکیدات رییس جمهور است و ما در این جهت گام بر می داریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی به ایجاد ستاد هماهنگی خدمات سفر اشاره نمود و گفت: این ستاد با مصوبه دولت تشکیل شد که در کمتر از دوماه کوشش های زیادی برای سفرهای نوروزی 93 انجام داده است.گام های خوبی برای تسهیل در مسافرت و گردشگری فراهم شد که این خدمات در سفرهای مختلف از جمله نوروز و تابستان ارایه خواهد شد. ستاد مرکزکمیته نظارت بر اماکن و رسیدگی به شکایت در 31 استان کشور تشکیل شده که به امور سفرهای نوروزی 93 رسیدگی می نماید.

مرتضی رحمانی موحد گفت: در ایام نوروز و تعطیلات این ستاد به طور مستمر به امور مسافرت رسیدگی خواهد نمود. در حاشیه این مراسم همچنین نمایشگاه فعالیت های 14 دستگاه مرتبط با گردشگری درمحل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش گذاشته شد.

مرتضی رحمانی موحد گفت: در ایام نوروز و تعطیلات این ستاد به طور مستمر به امور مسافرت رسیدگی خواهد نمود. در حاشیه این مراسم همچنین نمایشگاه فعالیت های 14 دستگاه مرتبط با گردشگری درمحل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نمایش گذاشته شد. سلطانی فر سپس از غرفه های مختلف این نمایشگاه دیدن نموده و از نزدیک با فعالیت های دستگاه های مختلف خدمات رسانی نوروز 93 آشنا شد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 519

به "ارائه تصویر آرامبخش از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه تصویر آرامبخش از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید