آیا سفرهای فضایی، مقصد جدید گردشگری هستند؟

به گزارش مجله بای بلاگ، ماجراجوییِ فضایی، شرکتی آمریکایی است که از سال 1998 در زمینه سفرهای شخصی یا به عبارتی توریستی به فضا فعالیت می کند. خدمات این شرکت شامل پروازهای اتمسفری با جاذبه صفر، پروازهای مداری، آموزش فضانوردی، آموزش حرکت در فضا و آموزش پرتاب می شود. از سال 2001 تا به امروز، این شرکت 7 نفر را به سفرهای فضایی فرستاده است.

آیا سفرهای فضایی، مقصد جدید گردشگری هستند؟

دنیس تیتو (Denis Tito)، تاجر و کارآفرینان آمریکایی اولین مسافر فضا بود و برای سفرش 20 میلیون دلار پرداخت کرد. به دنبال آن، مارک استاتلورث (Mark Stuttleworth) در سال 2002 و گرگوری اولسن (Gregory Olsen) در سال 2005، راهی فضا شدند. خبر این نوع از سفر، با نام انوشه انصاری در ایران مطرح شد. بعد از اینکه این کارآفرین ایرانی برای سفر به فضا اقدام کرد، ما با سفرهای توریستی فضایی آشنا شدیم. البته بسیاری، استفاده از عنوان سفر توریستی را برای این فعالیّت مناسب نمی دانند و آن را همراهی با تیم فضایی می نامند.

باید اقرار کنیم با در نظر دریافت شرایط شرکت در برنامه، عنوان جدید منطقی تر است. صرفاً، داشتن تواناییِ پرداختِ هزینه چند ده میلیون دلاری این برنامه، برای شرکت در آن کافی نیست. داوطلبان، ماه ها آموزش می بینند و ممکن است در هر مرحله، از برنامه حذف شوند. به علاوه، بسیاری از این شرکت کنندگان که شخصیت های علمی و متخصص هستند در ایستگاه های فضایی با فضانوردان همکاری کرده و پروژه های علمی انجام می دهند.

شرایط شرکت در این برنامه به گونه ای است که فقط تعداد محدودی از افراد می توانند در آن شرکت کنند. شما باید علاوه بر ثروتمند بودن، شرایط فیزیکی خوبی داشته باشید، ترجیحا رزومه پژوهشی و علمی داشته باشید و برای سختی کشیدن آماده باشید. شرایط در یک سفر فضایی به شدت غیرقابل پیش بینی است و هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد. شرکت کنندگان باید برای این شرایط آماده باشند و بخشی از آموزشی که می بینند برای همین آماده سازی است.

با این حساب، اگر فردی به سفرهای فضایی علاقه مند باشد ولی شرایط ذکر شده را نداشته باشد، باید این رویای خود را فراموش کند. ما به شما نوید می دهیم که در آینده ای نزدیک، حتی اگر ناسا شما را آموزش نداده باشد و توانایی جسمی یا پشتوانه علمی فضانوردان را نداشته باشید باز هم می توانید از سفر به انتهای اتمسفر زمین لذت ببرید.

شرکت طراحی PriestmanGoode که در لندن فعالیّت می کند، با همکاریِ شرکتِ آمریکایی Space Perspective، پروژه ای را آغاز کردند که می تواند شکل سفرهای فضایی را به کل عوض کند. مسئله اینجاست که عمده کسانی که به سفرهای فضایی علاقه دارند، نمی خواهند فضانورد، ستاره شناس یا کیهان شناس باشند؛ آنها صرفا از دیدن زمین در زاویه ای دیگر یا دیدن فضا لذت می برند و این دو شرکت می خواهند امکاناتی را فراهم کنند که این گروه از علاقه مندان به آرزوی خود برسند، آرزویی که تا امروز محال به حساب می آمده.

این پروژه اساساً تجربه محور است. این دو شرکت قرار است سفینه ای دو بخشی به نام نپتون بسازند که منظره ای خارق العاده از زمین ارائه می کند. یکی از مؤسسین این پروژه می گوید: در این پروژه می کوشیم تا علاوه بر تجربه ای به یاد ماندنی، نهایت آسایش را برای شرکت کنندگان فراهم کنیم. برای رسیدن به این سطح از آسایش، در این سفینه فضایی، محلی برای استراحت در نظر گرفته شده و سفینه مجهز به سرویس بهداشتی است. بخش اصلی سفینه که کپسول مانند است، با پنجره های قدی پوشانده شده که امکان تماشای مناظر اطراف را به نهایت می رساند. نپتون را یک خلبان هدایت می کند و در هر سفر، 8 مسافر دارد.

نپتون حدود 99 درصد از جو زمین را طی می کند و تا ارتفاعی بالغ بر 30 هزار متر پیش می رود. در این ارتفاع، حدود 2 ساعت در اطراف زمین می چرخد و مسافران می توانند از منظره لذت برده و عکاسی کنند. 2 ساعت طول می کشد تا نپتون بار دیگر به زمین برسد و در دریا توقف کند، جایی که کارمندان شرکت منتظر رسیدن آنها هستند. طراحان این پروژه امیدوارند که علاوه بر خدمات توریستی، بتوانند در مطالعات جوی هم موثر باشند.

قرار بود این سفینه اولین سفر آزمایشی خود را در سال 2021 انجام دهد، اما با توجه به شرایط پیش آمده کرونا باید ببینیم که پروژه طبق برنامه ریزی پیش می رود یا خیر. اگر آزمایش ها پیروزیت آمیز باشد و این دو شرکت پیروز به اجرای سفرهای فضایی شوند، می توان گفت که یکی از دست نیافتنی ترین مقاصد گردشگری، در دسترس قرار می گیرد. البته باید جزئیات بیشتری از این سفرها اعلام شود به خصوص درباره هزینه و زمان اجرای آن.

آیا سفر به فضا از آرزوهای دیرینه شما هم هست؟ حاضرید به خاطر تجربه آن، سختی هایش را تحمّل کنید؟

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6024

به "آیا سفرهای فضایی، مقصد جدید گردشگری هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سفرهای فضایی، مقصد جدید گردشگری هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید